Een stad Van twee gezichten, - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Roy Pasman - WaarBenJij.nu Een stad Van twee gezichten, - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Roy Pasman - WaarBenJij.nu

Een stad Van twee gezichten,

Door: Roy Pasman

Blijf op de hoogte en volg Roy

04 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ik ben nu wel geteld 3 en een halve dag in Kaapstad maar ik ben er nog steeds niet achter wat de stad is of wie de inwoners zijn. Gisteren ben ik weer met de bus geweest en nadat ik eerst naar “the castel of good hoop” ben gewandeld, deze voormalige VOC nederzetting is nog in zeer goed staat en geeft echt de geschiedenis van deze stad weer. Ondanks dat er vele machthebber hier in Kaapstad zijn geweest gaat het verhaal dat er in deze vesting nog nooit een shot gevallen is. Iets wat in ieder geval niet waar is want ik heb gisteren een kanon uit de VOC tijd afgevuurd in het fort. (jammer genoeg wel een Engels kanon). Het aantal kanonnen dat hier in Kaapstad te vinden is, is nog relatief groot in vergelijking met Europa en zijn dan ook nog op veel plekken in de stad aanwezig. Dit komt omdat wij Europeanen al onze oude wapens hebben omgesmolten om moderne wapens te maken in de eerste en tweede wereld oorlog.

Het is fascinerend hoe de zuid afrikanen hier vol trots over de rijke geschiedenis spreken met als belangrijkste motto het verleden ligt in het verleden. Kaapstad is een stad van de rijken der aarde met aan de kust prachtige standen en appartementen die voor miljoenen van de hand gaan. Het tevens een land met 11 officieel talen en met in elke staat een andere cultuur. Het begint ook een moderne zakelijk stad te worden met een nieuw ontwikkeld zakencentrum ontwikkeld bij de haven. Over alle grote prestaties in en rond deze stad wordt vol trots verteld zoals de eerste menselijke hand transplantatie die hier is uitgevoerd. Het maakt niet uit wie of waarom een grootse historische prestatie heeft verricht men is er hier trots op. Een uitzondering hierop is het WK voetbal ondanks dat iedereen je verteld dat het hier heeft plaats gevonden is dit niet met grootse trots.

Na mijn bezoek aan “the castel of good hoop” ben ik weer op een bustour geweest (trouwens goed geholpen door een zwerver) waarna ik een wandeling heb gemaakt in de botanical gardens heb gemaakt heb ik tot mijn spijt mijn geplande wine tour moeten laten schieten. Ik ben nog even gestopt voor Hout Bay maar dit was eigenlijk het stoppen niet waart. Ik heb daarna nog een night tour gemaakt en de zon zien onder gaan vanaf signal hill.

Vandaag zou een iets serieuzere dag moeten worden met een bezoek aan een township en robben eiland. Vroeg in de morgen ben ik met een gids vertrokken naar het township langa, de oudste township van Kaapstad. Hier is de apartheid nog goed zichtbaar want hier wonen alleen blacks iets wat hier in tegenstelling tot de rest van de wereld geen denigrerende of beledigende opmerking is. Het heeft mij verbaasd dat men hier in het legale delen gewoon water en elektriciteit heeft en het merendeel van de huizen uit steen bestaan. Alleen in het illegaal gedeelte het gedeelte dat je ziet vanaf de snelweg bestaat uit echte krotten.

Ik heb een aantal huizen bezochten ben toch geschrokken van de omstandigheden waarin men leeft en van het feit dat zelf de townships nog in drie classes te verdelen zijn. De mensen zijn hier vriendelijk en tegen mijn verwachting in blij met bezoek omdat dit economische ontwikkeling in de townships brengt. Ik heb in een lokale pub een lokaal gebrouwen biertje gedronken (een stapel golfplaten waar bij de achterdeur bier werd gebouwen, van dit bier wordt het alcohol geschat op 2,5%) tot mijn spijt heb ik niet de lokale lekkernij kunnen proeven, het wedt mij om gezondheidsreden afgeraden om een smily te eten (een schaapshoofd). Later ben ik ook nog naar een kerk in Langa geweest en als wij in Nederland ooit nog weer mensen de kerken in willen krijgen moeten alle gelovigen een bezoekje brengen aan zo’n kerk de dienst is echt fantastisch.

In de townships is echt alles bespreekbaar zoals politiek geschiedenis en aids, maar het favoriete onderwerp is de toekomst en dan naar vooral de verbeteringen die nu echt zichtbaar zijn en naar hoe de generatie die de apartheid niet heeft mee gemaakt echt zal gaan floreren. Of dit gaat gebeuren durf ik tegen alle hoop in te betwijfelen.

Ik ben daarna nog naar een lokale NGO geweest genaamd “Happy Feed” hier leren kinderen dansen om zou bezig te zijn en niet op het verkeerde pad te raken, De NGO wordt deels gefinancierd door het geld dat de townships tours opleveren. Op het verkeerde pad raken kan hier echt dodelijk zijn. Als toerist zou het overdag zonder gids veilig moeten zijn, al zou ik het risico niet nemen. ’s Avonds en ‘s nachts is een ander verhaal wanneer er jonge mannen onder invloed van drugs aanwezig zijn. Omdat er in een township maar 1 politiestation aanwezig is hebben de inwoners het recht deels in eigen handen genomen, met als hoogste staf de doodstraf bij bevoordeeld verkrachting.

Op dit moment zijn er veel initiatieven om het leven in de townships te veranderen met onder andere scholing van mensen en het bouwen van gratis huizen die de krotten moeten vervangen. Dit is een langzaam maar hoopvol proces.

Na mijn bezoek naar Langa stond robben eiland in de planning echter is tot mijn spijt dit bezoek niet doorgegaan omdat de boottocht vanwege het weer is geannuleerd. Na even geschuild te hebben bij mijn hostel ben ik maar weer eens de stad in gewandeld en heb ik uiteindelijk een bezoek aan de “two oceans” aquarium gebracht. Dit bezoek is mij tegen gevallen maar ik heb al wel de haaien kunnen zien die ik alter deze week ga ontmoeten.

Ik ben nu drie keer ’s avonds door de stad gelopen en na de eerste avond toch echt geschrokken te zijn is het gevoel nu wel veranderd. Het is wel opletten maar ik heb eigenlijk weinig mensen met kwaad in de zin ontmoet. Zelf de politie vraag hier om na hun dienst voor 5 rand om een kopje koffie te halen nadat ze je vriendelijk de weg hebben gewezen.

Kaapstad is een wonderlijke stad die niet te bevatten is en denk ik de eerste stad die ik gezien heb waar oprecht verschillende culturen naast elkaar leven het is een stad die groeit en ontwikkeld en naar verluid steeds populairder wordt onder toeristen door goede recensies in kranten en tijdschriften over de hele wereld. Maar het is ook een stad van misleiding door de twee gezichten van de stad. Het is goed mogelijk de rijke en toeristische gebieden te verblijven en maar één van de gezichten van de stad te zien, ets dat geen recht doet een de pracht van deze stad. Maar vooral ook een stad waar onze Nederlandse geschiedenis rijkelijk vloeit




  • 04 Mei 2014 - 23:42

    Mama:

    Wat een mooi indrukwekkend verslag Roy. Mooie foto. Zou er graag meer zien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Roy

Actief sinds 13 Maart 2014
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 6030

Voorgaande reizen:

13 Januari 2016 - 13 Januari 2016

Zeden

30 April 2014 - 10 Augustus 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: