De eerste dagen stage. - Reisverslag uit Giyani, Zuid-Afrika van Roy Pasman - WaarBenJij.nu De eerste dagen stage. - Reisverslag uit Giyani, Zuid-Afrika van Roy Pasman - WaarBenJij.nu

De eerste dagen stage.

Door: Roy Pasman

Blijf op de hoogte en volg Roy

15 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Giyani

Afgelopen zondag ben ik vanaf Johannesburg naar Giyani gereisd. Ik heb mijn begeleider opgewacht op het vliegveld van Johannesburg, hij was namelijk nog in Nederland op vakantie. Maandag ben ik dan begonnen met mijn stage en het was een lange en trage dag waarin eigenlijk maar één nuttig overleg is geweest, het was vooral een dag van wachten en bespreken.
De tweede en derde dag ben ik een aantal bouwplaatsen langs gereden. Alles gat hier anders (langzamer en moeizame. Ik heb dan ook een echte cultuurshock gehad. Een van de dagen dat ik langs verschillende bouwplaatsen ben geweest heb ik de hele dag achter op de Pick-up truck gespendeerd. Dit was de eerste paar kilometer wel wennen maar went verrassend snel. Door mijn visumaanvraag was ik er al achter dat Zuid-Afrika een bureaucratisch land was, één van de voorbeelden hiervan is dat je wel boetes kunt krijgen voor het niet dragen van een gordel of met 3 mensen voor in de auto zitten maar achter op een pick-up truck staan of zitten of een willekeurige los achterin vervoeren maakt dan om het oneerbiedig te zeggen geen ‘zak’ uit.
Gisteten draaide de dag vooral om het kopen of bestellen van materialen. Dit gaat niet alleen om materialen voor de biogas vergisters zelf maar ook bijvoorbeeld materialen om een hek te bouwen rondom de plek waar werknemers verblijven.
Werknemers, dat is een verhaal apart en misschien wel de grootste cultuurschok. Het is ongelofelijk moeilijk om hier mensen aan het werk te zetten of te houden, er worden ongelofelijk veel fouten gemaakt en het tempo ligt vaak bedroevend laag. Als mensen geen zin hebben werken ze niet, Als ze denken al geld te moeten krijgen werken ze niet, is er een andere reden dan werken ze niet. Het doel van mijn onderzoek is het bouwproces analyseren en verpieteren om zo tot een werkbare planning te moeten komen. Echter door alle problemen met werknemers heb ik van de bouw nog niet veel kunnen zien en blijven de problemen die ik heb kunnen ontdekken tot u toe nog geconcentreerd op de werknemers.
Het leven hier is echt anders dan ik gewent ben vanuit Nederland en souplesse is vereist om je aan de situatie hier te kunnen aanpassen. Eén van de problemen war ik voor het verder verloop van mijn onderzoek bang voor ben is de beschikbaarheid van internet er is hier lang niet overal internet en als er internet is gaat dit via de telefoon (3g of langzamer). Dit is een van de reden dat ik nog geen foto’s van mijn reis heb kunnen uploaden (op de foto’s op Facebook na). Ik ben trouwens ook nog steeds niet op de definitieve verblijfplaats voor mijn stage en verblijf op dit moment nog bij mijn begeleider thuis. Ik weet dan ook nog niet wanneer ik naar mijn definitieve verblijfplaats voor mijn stage ga.
Het klinkt misschien allemaal als kommer en kwijl en de omstandigheden zijn ook zeker niet ideaal om een Bachelor eindopdracht uit te voeren, maar het is echt een fantastische ervaring om hier te zijn. Veel mensen hebben mij van te voren gewaarschuwd voor Zuid-Afrika maar ik ben alleen nog maar vriendelijk mensen tegengekomen.
Ik heb nu een aantal dingen gezien en hoop de volgende dagen echt een slag te kunnen maken voor mijn onderzoek, ik heb dan alleen nog één tegenvaller ik moet mijn voorverslag alsnog vertalen naar het Engels voor een subsidie Zuid-Afrika iets wat weinig motiveert na werkdagen van 10 uur die in het slechtste geval al een keer om half 5 zijn begonnen.
En voor de mensen die zich afvragen of ik al een typisch Zuid-Afrikaans gegeten heb, ja en het was nog goed te eten ook. Het pluspunt is zelfs dat je geen bestek nodig hebt.



  • 15 Mei 2014 - 22:19

    Wim Westdorp:

    Roy, een mooie belevenis en veel indrukken lijkt me. Veel plezier en succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Giyani

Roy

Actief sinds 13 Maart 2014
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 6036

Voorgaande reizen:

13 Januari 2016 - 13 Januari 2016

Zeden

30 April 2014 - 10 Augustus 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: